Přeloženo do češtiny, linkbuilding znamená "budování zpětných odkazů".
Vydobýt si autoritní pozici v prakticky neomezeném webovém prostoru je úkol, který je náročný finančně i časově a stojí spoustu energie. A samotná kvalita firmy či jejích produktů při něm kupodivu nemusí hrát rozhodující roli. Dynamické a funkční online podnikání se musí řídit spoustou pravidel, aby takovým zůstalo. Základem je samozřejmě perfektní vnitřní optimalizace webu, je třeba ale využít další položky z arzenálu způsobů, jimiž zvýšit jeho návštěvnost. Jednou z nich je právě neustálé pravidelné zpětných odkazů, vedoucích na vaše stránky.
Tato metoda je jednou z nejefektivnějších, co se týče zvyšování návštěvnosti a “lovu” nových zákazníků. Obecně spadá linkbuilding do kategorie SEO optimalizace, přesněji řečeno pak mezi takzvané “Off-page” faktory, které mají vliv nejen na zvýšení návštěvnosti, ale i na celkové umístění webu ve vyhledávačích.
Ideálně by se měli na linkbuildingu podílet samotní vaši klienti - pouze tím, že si vzájemně předávají zprávy o vás, vašich službách či zboží. Nikdy ale neuškodí celý proces trochu urychlit...
Linkbuilding je odvětvím reklamy, které se nedá kompletně označit za čistou a předvídatelnou reklamu. Umístění zpětného odkazu vás může vyjít na tisíce, desetitisíce, nebo může být také úplně zdarma. Odkazy na váš web budou leckde vnímat jako reklamu a nechají si za ni zaplatit. Na spoustě stránek lze ale libovolně umisťovat odkazy zcela bezplatně.
Zpětné odkazy mají nejen potenciál přivádět na vaše stránky zákazníky, ale také určitým způsobem týt z autority stránek, na nichž jsou umístěny, což se následně může promítnout i do lepší pozice vašeho webu ve vyhledávačích.
LINKBUILDING - JAKÉ WEBY A JAKÝ OBSAH SE K BUDOVÁNÍ ZPĚTNÝCH ODKAZŮ HODÍ?
- Crowd marketing
- Fóra
- Blogy
- Článkové diskuse
- Sociální sítě
- PR weby
- Marketingové PR články
- Katalogy
- Firemní profily
Další metody tvorby zpětných odkazů:
- Placené služby
- Nákup odkazů
- Tvorba infografik
- Guest Blogging
- Link Bait
- Podpůrné weby (tvorba Microsite)
JAK NA SVŮJ WEB ODKAZOVAT? A KDE? A PROČ JE TŘEBA NAD TÍM PŘEMÝŠLET…
Existují určité webové stránky, na něž se vyplatí zpětnými odkazy upozorňovat, kdekoliv to jen jde. U dalších byste si tímto způsobem pouze naběhli a je dobré dělat pro ně linkbuilding pouze tam, kde je to vhodné a kde najdete svou cílovou skupinu. Jelikož vás mohou odkazy leckdy přijít draho, je nutné o jejich umístění důkladně popřemýšlet. Vždy se tudíž vyplatí nejprve prozkoumat, kde se nejspíše budou nacházet lidé, kteří o váš produkt, službu či web projeví zájem.
Jiné se však uchytí pouze na specifických místech. Vše je dáno pohybem cílové skupiny na internetu. Jak bylo již řečeno, vzhledem k tomu, že se za některé zpětné odkazy platí nemalé peníze, je vhodné vše důkladně promyslet. Pokud nemáte přehled o tom, kde lidé pátrají po vašem produktu, je zcela na místě udělat průzkum.
Pokud budete odkazy bezhlavě umisťovat na fórech, blozích či v diskuzích, které nemají žádný vztah k tomu, co nabízíte, vysloužíte si nejspíše jen nadávky diskutujících a brzké smazání příspěvku administrátorem, leckdy následované banem vašeho účtu či IP adresy.
Tomuto riziku jste ale vystaveni i na tematicky souvisejících webech. Reklama dělaná tímto způsobem je z hlediska uživatele i administrátorů velmi průhledná a leckdy obtěžující. Občas mohou správci webu přimhouřit oko, jindy vás potká stejný osud, jako kdekoliv jinde, tedy smazání příspěvku a následné zablokování.
Jde tedy pokaždé o nejistou sázku, ale časem si tak dokážete udělat jistý obrázek o tom, kam jde odkazy s minimálním rizikem umisťovat a odkud vás “poženou”.
JAK SE ZPĚTNÉ ODKAZY PROMÍTNOU DO POZIC WEBU VE VYHLEDÁVAČI?
Jak bylo řečeno, díky odkazu dokáže vaše stránka čerpat sílu z autority domény (webu), kde se nachází.
Tato síla působí jak na hlavní stránce domény, tak i na jejích dalších podstránkách, rubrikách a dalších segmentech. Přirozeně platí, že největší váhu má v tomto ohledu strana hlavní, jakékoliv další umístění bude mít pak sílu menší.
Jak velkou, to záleží na struktuře konkrétního webu a systému vnitřního odkazování. Může jít o prosté dělení síly na půl s každou stránkou, která se vzdaluje od té hlavní.
RIZIKA TVORBY ZPĚTNÝCH ODKAZŮ
Je třeba uvědomit si, že umístění svého odkazu na autoritní web je výhodné pouze pro vás, autoritnímu webu tím na váze nijak nepřidáte. To se provozovatelům webu nemusí zamlouvat a budou chtít něco na oplátku. Mohou to být peníze, nebo třeba takzvaná výměna odkazů.
Výměna odkazů
Řada webů, například katalogy, žádá výměnu odkazů v podobě umístění svého loga se zabudovaným odkazem na web váš. Tímto způsobem tedy jistou sílu nabydete tím, že se ocitnete v katalogu, zároveň jí ale část pozbydete poskytnutím odkazu právě na daný katalog na své stránce.
Je taková dohoda výhodná? Kývnout na takovou výměnu je dobré pouze v případě autoritních, silných webů. Ty vám předají více síly, než jim poskytnete vy. Výměna odkazů se slabým webem může ještě více oslabit i váš vlastní!
Spamování vám přinese akorát penalizaci
Neuvážená tvorba anebo nákup nesčetných odkazů na všech webech, kam je jen jde umístit, se až na výjimky nevyplácí. I budování zpětných odkazů by mělo mít svůj řád.
Vyhledávače registrují nejen celkový počet zpětných odkazů a jejich sílu, ale i rychlost jejich růstu - a když je příliš velká, je to okamžitě podezřelé. Častým nešvarem je také mnoho odkazů vytvořených z permanentně se opakujícího klíčového slova.
Aby bylo předejito příliš vysokému růstu nových zpětných odkazů, mohou internetové vyhledávače v zájmu vyrovnanosti zavést penalizace. V jejich důsledku vás může postihnout buď dočasný, nebo trvalý pokles pozic ve výsledcích vyhledávání. Nebo z něj také klidně zmizíte docela!
Vyhledávače si všímají i tematiky. Každý web se nachází v jiné tematické kategorii a pokud na ten váš začnou vést odkazy z kategorií zcela nesouvisejících, bude to pro vyhledávače další pomyslnou červenou kontrolkou...