Tvorbou e-shopu neboli internetového obchodu je myšlena tvorba webové stránky, na které mají návštěvníci možnost prohlížet zboží a v případě zájmu ho také rovnou zakoupit – zaplatit za něj a nechat si ho poslat na libovolnou adresu, nebo jej zarezervovat na prodejně.

Veliké množství firem dokáže díky jejich e-shopům úspěšně fungovat i bez jediné fyzické prodejny, pouze z dodacího skladu. Online obchodů však využívají i firmy s mnoha fyzickými prodejnami a centrálami, protože dnes přes internet hledá zboží naprostá většina z nás.

Cílem e-shopu je umožnit návštěvníkovi pohodlnou orientaci na webu a rychlé, nenáročné uskutečnění nákupu. Kromě poměru ceny a kvality se lidé při výběru mezi konkurenty řídí i těmito aspekty.

Kromě obsahu a struktury jsou proto velmi důležité právě funkce, kterými e-shop disponuje. Například možnosti filtrace zboží dle ceny, dostupnosti a dílčích atributů. V zásadě jde opět o pohodlí a rychlost při pohybu na webu a nákup zboží.

Podmínkou úspěchu je propracovaná struktura vybudovaná na klíčových slovech, která umožňuje systematický, snadno pochopitelný pohyb na webu. Správně vytvořený e-shop má mít pro každý jednotlivý produkt svoji vlastní stránku, na které by měly být fotografie či obrázky a podrobné parametry a informace o produktu, výrobci a ceně. Každá z těchto „produktových“ stránek se musí nacházet v příslušné obecné kategorii, která případně náleží dalším, ještě více obecnějším kategoriím.

 

Pro vytvoření e-shopu je potřeba jasně určit:

  • Strukturu celého webu
  • Design
  • Funkce
  • Obsah

Nejste si jisti ohledně toho, jak by měla vypadat struktura a obsah nebo jakými funkcemi by měl váš e-shop disponovat?

Stačí nás kontaktovat a zeptat se - rádi vám poradíme!

Vytvořit e-shop, nebo klasickou prezentaci?

Odpověď na tuto otázku závisí na charakteru zboží. Jedná-li se o prodej na míru šitého oblečení, e-shop by pro tento účel nedával příliš veliký smysl.

Na druhou stranu se hranice neustále posouvají a za poslední léta se setkáváme dokonce i s nově založenými e-shopy s potravinami s rozvážkou, nad kterými by ještě před pár lety mnozí kroutili hlavou.

 

Výhody

Hlavní výhodou pro zákazníka je možnost rychlého a pohodlného objednání zboží a vyřízení dopravy na určenou adresu, s možností rychlého uhrazení zboží pomocí online platebních systémů.

Komunikace mezi e-shopem jakožto online prodejnou, skladem a zákazníkem probíhá několikanásobně rychleji, než v případě běžné webové prezentace a komunikace pomocí webových formulářů nebo emailu.

Díky automatizovaným aktualizacím zboží a dat, které je možné brát z mnoha různých zdrojů, mají návštěvníci neustálý přehled o dostupnosti zboží, probíhajících slevách, cenách za dopravu u různých dopravců apod.

Pakliže existuje cílová skupina lidí, kteří by toto pohodlí dokázali ocenit, neexistuje důvod, proč dát přednost obyčejné prezentaci před e-shopem.

Další výhodou e-shopu je možnost přidat vaše zboží do tzv. srovnávačů zboží, která dokáží návštěvníkům ukázat nabídky neomezeného počtu různých e-shopů najednou.

V neposlední řadě stojí za zmínku také bannerová propagace zboží pomocí xml feedu. Zjednodušeně řečeno jde o poskytnutí přístupu k informacím o zboží jinému webu, který pomocí nich na svých stránkách sám vytváří reklamní bannery s odkazem.

 

Finance a čas

Vytvořit skutečně kvalitní, fungující internetový obchod není jednoduché finančně, ani časově.

Řádově se jedná o několik desítek až stovek tisíc korun. V případě nejlepších globálních e-shopů současnosti jde o miliony eur.

Pro přesnější odhad ceny tvorby a časového rámce je zapotřebí znát veškeré již zmíněné detaily o obsahu, struktuře a funkcích, na základě kterých lze určit objem práce.

Důležité je uvědomit si, že tvorba webových stránek by nikdy neměla skončit – vždy je možné přidávat další relevantní obsah na web a vytvářet další stránky, jakožto další zdroje návštěvnosti.

Ani světový lídři se na trhu neobjevili z ničeho nic s webem o několika tisících stránek. Klíčem jejich úspěchu bylo, že s rozvojem a zdokonalováním jejich webu nikdy nepřestali a pravděpodobně ani nepřestanou.

 

Co ovlivňuje cenu:

1)   STRUKTURA A OBSAH

Určujícím faktorem je struktura webu a jeho obsah. Každá jednotlivá stránka na webu se vytváří manuálně, a proto hraje roli celkový počet všech kategorií, subkategorií a produktových stránek.

A samozřejmě objem a charakter obsahu, který je na tyto stránky potřeba umístit a podle potřeby naformátovat.

 

2)   FUNKCE

Kvalitní šablony disponují možností pro nasazeních velikého množství standardních funkcí, pokud nejsou obsaženy již v základu (tzv. pluginů – něco jako rozšíření), jako například filtrace zboží dle základních atributů atd.

Na ceně se může výrazně podepsat také nestandardní propojení e-shopu s různými na zakázku dělanými účetními programy nebo jinými zdroji pro upload zboží, dat a informací.

A stejně tak se na ceně promítá i zavedení platebních bran a bankovních systémů.

I do zakoupené šablony se dají „doprogramovat“ originální funkce a systémy vytvořené na míru, které se však mohou prodražit podle jejich složitosti.

 

3)   DESIGN

První věcí, která má přímý vliv na cenu, je použití šablony, nebo vytvoření celého e-shopu od nuly.

Koupení a upravení šablony (okolo 70$) je nejen levnější, ale také rychlejší. Jednotlivé prvky a elementy v designu je po jejím zakoupení a nasazení možné upravovat, nahrazovat nebo úplně odstranit. I v tomto případě jde do značné míry docílit originálního vzhledu.

Druhá varianta bývá výrazně nákladnější a tvorba obvykle trvá v řádu několika měsíců. Nedílnou součástí tvorby je neustálé testování a úpravy. Důvodem, proč jí zvolit, je buď zcela unikátní design nebo veliké množství nadstandardních nebo zcela originálních funkcí, které běžná šablona nedokáže napodobit.

 

4)   OPTIMALIZACE A RESPONZIVITA

Myslet na optimalizaci pro vyhledávače (SEO) je nezbytné již při plánování struktury a obsahu e-shopu.

Pokud se mají stránky zobrazovat ve výsledcích vyhledávání při zadání klíčových slov (slov nebo frází, podle kterých lidé hledají kategorie zboží, specifické zboží nebo informace o něm), je jim zapotřebí podřídit celou strukturu (názvy kategorií, subkategorií a produktových stránek), webový obsah (především nadpisy a text) a také mnohá nastavení, mezi která patří například meta tagy a alt tagy, názvy URL atd.

Bez responzivního designu se dnes neobejdou žádné webové stránky. V průměru více než polovina všech návštěv webových stránek je realizována pomocí mobilního zařízení nebo tabletu. Pakliže se webový obsah, prvky a elementy nedokáží adekvátně přizpůsobit odlišným rozlišením obrazovky, vzniká vysoká pravděpodobnost, že návštěvník stránku rychle opustí kvůli značném nepohodlí při interakci a pohybu po webu.

Je možné, že si u některých agentur či jednotlivců budete muset za tato nepostradatelná nastavení připlatit něco navíc. U nás vám něco takového nehrozí – vše je zahrnuto v základní ceně.

 

Čas a průběh tvorby:

V závislosti na níže uvedených etapách trvá vytvoření první verze fungujícího e-shopu od jednoho až do několika měsíců.

Realizace e-shopu probíhá na etapy:

  • Nejprve je potřeba vytvořit základní prostředí a zavést všechny funkce
  • Funkce je nutné otestovat ze všech možných úhlů
  • Následně se doladí všechny nedostatky
  • Jakmile web technicky funguje, jak má, začíná se pracovat na jeho obsahu a vzhledu
  • Periodické přidávání dalšího obsahu a zavádění nových funkcí + úprava stávajícího obsahu a funkcí

Nejste si jisti ohledně toho, jak by měla vypadat struktura a obsah nebo jakými funkcemi by měl váš e-shop disponovat?

Stačí náš kontaktovat a zeptat se - rádi vám poradíme!